Titel: Wie is wie de baas: bacteriën of de mens?
Onderwerp: Bacteriën
Schooltype:klas 4 HAVO / VWO
Vakgebied: Biologie
Tijdsinvestering: Ca 10 lessen
Opbrengst: Poster en Powerpoint
Leerpunten: Samenwerken en kennis vergaren over microbiologie
Extra materialen: Agarplaten en broodstoof
WebQuestauteur: J.J.M. Guijt
Onderstaand voorstel kan naar eigen inzicht van de docent aangepast worden. Men kan er ook voor kiezen om les 2,3 en 4 als huiswerkopdracht mee te geven.
Leerlingen gaan werken met de computer, de lessen worden in een computerlokaal gegeven of met laptops. Hiervoor moet u tijdig reserveren. Leerlingen moeten al geleerd hebben om een powerpoint presentatie te maken.
De webquest bereidt voor op een practicum met bacteriën. Hierbij moeten leerlingen een onderzoek voorbereiden over bestrijding van bacteriën, bijvoorbeeld met schoonmaakmiddelen of met antibiotica e.d. Als u daarvoor kiest dan kunt u deel 2 laten uitvoeren en het practicum doen dat bijgevoegd is aan de docentenhandleiding. Wilt u dit practicum niet uitvoeren dan kunt u webquest deel 2 ook weglaten. Een korte beschrijving voor de leerlingen kunt u hier downloaden.
Les 1
De eerste les is een introductieles. Leerlingen nemen per tweetal plaats achter de computer en openen de webquest. U vertelt wat er van de leerling wordt verwacht. U kunt beginnen met een instapronde vragen wie er al het een en ander van bacteriën afweet.
Les 2
De volgende 3 lessen gaan de leerlingen werken aan de onderzoeksvragen en maken de powerpoint presentatie. De leerlingen maken gebruik van de bronnen die zijn gegeven.
Les 3
Per tweetal verder met webquest.
Les 4
Per tweetal moet er een begin gemaakt worden van de powerpoint presentatie. Ze maken een taakverdeling wie wat gaat vertellen. Zie het beoordelingsformulier bij de evaluatie. Het schema is een voorstel. U kunt beoordelingspunten verwijderen of toevoegen of de normering aanpassen.
Les 5
Powerpoint presentaties, U heeft een beamer nodig. U kunt ervoor kiezen om de klas ook een beoordelingsformulier te geven en mee te laten denken over wat er goed en niet zo goed was aan de presentatie.
Les 6
Powerpointpresentaties.
Les 7 en 8
Start van het practicum. In les 7 inzetten van de kweken en in les 8 aflezen en noteren van de waarnemingen. Starten met het maken van de poster.
Les 9
Laatste lessen van het practicum. Leerlingen maken de poster en stellen vragen op om tijdens de presentatierondes aan elkaar te stellen. Iedereen moet alles afgetekend hebben, de laatste evaluatievragen innemen of klassikaal bespreken.
Les 10 Presentatierondes van de practicumposters
Leerlingen presenteren aan elkaar hun poster. Een leerling van het koppel presenteert de poster en de andere leerling van het koppel beoordeeld een andere presentatie. De vragen die gesteld zijn en de beoordeling worden genoteerd en ingeleverd bij de docent. Voor de docent is er een document om de poster te beoordelen.
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatete webkwesties / webquests of mysteryquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest.(klik hier)