Maak een digitale presentatie van de volgende onderzoeksvragen.
Op alle opgegeven websites vind je de informatie die je nodig hebt voor het uitvoeren van de opdrachten. Maak een tekstbestand aan waarin je de informatie die bij de opdrachten horen, per vraag rangschikt.
STAP 1:
Zoek de algemene eigenschappen van bacteriën op. Benoem de organellen en geef daarbij de functie. Zoek er een plaatje van een bacterie bij. (bron 1)
STAP 2:
Zoek informatie over hoe bacteriën groeien. (bron 2)
Hoe leven bacteriën? Welke voedingsstoffen gebruiken ze en welke eisen stellen ze aan hun omgeving? Hoe kun je een voedselvergiftiging voorkomen? (bron 2)
STAP 3
- Op de Westfriese Flora van 1999 zijn 32 mensen overleden aan de infectie met Legionella met als infectiebron een bubbelbad. Tegenwoordig worden sauna’s, zwembaden, hotels, sporthallen, ziekenhuizen verplicht gecontroleerd op Legionella pneumophila. Bekijk de website van het krantenbericht en zoek uit op welke mogelijke manieren deze mensen besmet kunnen zijn geraakt (bron 3)
- Hoe kunnen bedrijven deze legionellabacteriën aanpakken? (bron 4)
- Bekijk de powerpoint presentatie van bron 5. Het is mogelijk om een bacterie te bestrijden die in een eukaryoot organisme (zoals de mens) is binnengedrongen. Penicilline is daar een voorbeeld van. Beantwoord met deze bron de volgende vragen:
- Wie was de ontdekker van penicilline en hoe kwam de ontdekking tot stand?
- Op welke 5 manieren kan een antibioticum een bacterie doden?
- Beschrijf uitgebreid wat precies de werking is van penicilline. Onderbouw je beschrijving met een of meerdere afbeeldingen.
Stap 4:
- Powerpoint presentatie maken.
- Begin in les 4, thuis afmaken.
- Open een nieuwe digitale presentatie.
- Zorg ervoor dat iedere dia eigenlijk zo weinig mogelijk tekst bevat, maar wel relevante informatie.
- Verdeel het antwoord op iedere vraag over één of twee dia's, aangevuld met foto's, tekeningen etc.
- Maak een leuke presentatie.
- Zorg bij de presentatie voor verschillende overgangen, achtergronden, geluiden etc.
Stap 5:
- Presenteren, tijdens les 5 en les 6